Dikke Steen Award

NIEUWS: Uitreiking Dikke Steen Award
 
De Stichting Floor & Aty Looy Foundation ondersteunt initiatieven die (de ontwikkeling van) historisch besef stimuleren. De Dikke Steen Award is de prijs voor een basisschoolleraar/Pabo-student die een originele en vernieuwende manier bedenkt én uitvoert om het historisch besef van zijn/haar leerlingen een ‘boost’ te geven. 

Winnaar Dikke Steen Award 2025: Floor Hendriks!
Op 14 mei 2025 is de award voor het eerst uitgereikt. Prijswinnaar is Floor Hendriks die verbonden is aan Kindcentrum De Sprong in Rosmalen. De prijs bestaat uit een oorkonde, de Dikke Steen Trofee en een geheel verzorgde dagtrip met de klas naar het Openluchtmuseum in Arnhem. 

Dikke Steen
De Dikke Steen Award is een prijs voor (aanstaande) leraren in het basisonderwijs, die op een originele en vernieuwende manier hun leerlingen historisch besef proberen bij te brengen. Daarbij gaat het er om dat leerlingen leren ontdekken hoe het verleden doorwerkt in het heden en dat wat nu gebeurt, gevolgen kan hebben voor later. De Dikke Steen staat symbool voor de impact van het verleden op de wereld van nu. Zo onderging ons land lang geleden in de voorlaatste IJstijd ingrijpende veranderingen die tot op de dag van vandaag aanwijsbaar zijn (heuvelruggen, beken). De prijs wordt eenmaal in de vier jaar uitgereikt.


School toen en nu
De winnares van de eerste Dikke Steen Award vergeleek samen met haar leerlingen (groep 3/4) de eigen onderwijssituatie met de lagere school van vroeger. De kinderen bekeken o.a. oude filmpjes, schoolschriften en schoolboeken. Die riepen vragen op over hoe vroeger les werd gegeven en met welke regels kinderen toen te maken hadden. De oma van een van de leerlingen vertelde verhalen over haar eigen lagere schooltijd, waarbij de leerlingen honderduit konden vragen over verschillen en overeenkomsten en waarom het er nu in bepaalde opzichten op school anders aan toe gaat. De leerlingen leerden zo met andere ogen naar de eigen schoolsituatie kijken en realiseerden zich dat tijden en situaties veranderen, ook op school, en hoe dat komt.

Ontwikkelen van historisch besef
Neem de tijd om tijdens reguliere geschiedenislessen met je leerlingen dieper in te gaan op de impact van gebeurtenissen uit het verleden op de wereld en het eigen leven nu. En praat samen over mogelijke gevolgen van actuele situaties en gebeurtenissen in de toekomst.
Leerlingen kunnen hun (groot)ouders bevragen over de tijd dat er nog geen internet was. Hoe zagen hun leven en de wereld er toen uit? 
Hoe komen we aan al die straatnamen en gedenktekens? Kunnen we nieuwe straatnamen bedenken? Welke bestaande straatnamen zouden vervangen mogen worden?
Hoe komt het toch dat je in ons land overal oude kerken ziet, maar geen oude moskeeën? 
Hoe zag deze wijk (ons dorp, onze stad) er vroeger uit? Waarom kwamen en verdwenen er bijv. fabrieken, winkels, beroepen? Hoe zal het over 10 jaar zijn?
Hoe komt het dat Nederland een koning heeft en de meeste andere landen niet?
Over oude en nieuwe gebruiken en gewoonten: denk aan wat we eten, hoe we vakantie vieren, hoe we ons kleden, welke vervoersmiddelen we gebruiken, welke spelletjes we doen, de muziek die we mooi vinden, hoe we ons tegen de kou beschermen, hoe we nieuwtjes en berichten delen. Hoe zal misschien de toekomst zijn?